onsdag den 24. november 2010

Den ultimative økologiske julekage/The ultimate organic Christmas cake?

OK indrømmet - vi er lidt økofreak her i huset.
Prøver at leve så gennemført økologisk som overhovedet muligt.
Og så sundt som muligt til med!
Men nu er der kun 1 måned til jul - så må der godt kræses lidt ekstra.
Normalt undgår jeg sukker til hverdag - spiser kun en smule kage, når vi er i byen.
Derfor er jeg blevet ret så kræsen med, hvad jeg putter i munden.
Skal jeg selv bage kage, skal den være både sund og lækker.
Så jagten er gået ind på at fremstille den ultimative økologiske julekage.

Jeg er startet med julemuffins.
Bager en portion på 16 kager, smager på 2 - og putter resten i fryseren til jul.
Husker lige at skrive på posen, hvad der er i.

Jeg bruger en grundopskrift, som jeg udarbejdede sidste år - og ændrer så på både indhold og konsistens.

Den får du her:
100 gram olie
200 gram råsukker
3 æg
- piskes godt sammen
200 gram mel
1 spsk brunkagekrydderi (indrømmet - ikke økologisk!)
2 tsk bagepulver
- vendes i
Dagens fyld: Tørrede tranebær + mørk chokolade med appelsinstykker.
Bages ved 200 grader i 15 min.

Bedømmelse: De var meget, meget lækre - dem kan jeg godt være bekendt!:-)

Vil du være med?
Så kom med dit bud på den ultimative økologiske julekage!
Det skal jo ikke handle om garn og tøj alt sammen, vel?
---

Okay, I’ll admit it – we are Eco freaks in our house.
We try to live as organic as possible. And healthy as well!
But there is only 1 month till Christmas – so a treat is allowed.
Normally I avoid sugar in my daily life – I only eat a bit of cake when we eat out.
I am therefore very picky with what I put in my mouth. If I bake a cake it has to be healthy as well as delicious. So the hunt to make the ultimate organic Christmas cake has begun.

I’m starting off with Christmas muffins. I’ll make one portion of 16 muffins – taste 2 – and the rest goes in the freezer till Christmas. Remember to write on the bag what is in it.  

I’m using a basic recipe that I created last year – and changing both the filling and the consistency.

The basic recipe is as follows:
100 grams of oil
200 grams of raw sugar                                        
3 eggs
– mixed well together
200 grams of flour
1 tbsp gingerbread spice (granted - this is not organic!)
2 tsp baking powder
– just turn a few times in the mixture.

Today’s filling: Dried cranberries + dark chocolate with orange.
Bake at 200 degrees Celsius for 15 min.

Rating: The muffins were very delicious!

Do you want to take part in the fun?
Then tell us your idea of the ultimate organic Christmas cake!
Because it is not all about yarn and clothes, right?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar